Uuden yrittäjän IT-opas
Onnea uudelle yrittäjälle! Yrittäjän alkutaival on monen moista päätöstä ja valintaa täynnä. Tietotekniset asiat eivät välttämättä ole ensimmäisenä mielessä, mutta niihin kannattaa kiinnittää huomiota jo alusta lähtien. Päätimme koostaa lyhyen tietoiskun asioista, jotka uuden yrittäjän tulee ottaa huomioon yrityksen perustamisen yhteydessä. Hyvin tehdyt valinnat kantavat pitkälle, joten lukaisehan tämä teksti läpi.
Valitse yrityksen nimeen sopiva verkkotunnus
Verkkotunnuksella (domain) tarkoitetaan yrityksen verkkoidentiteettiä. Pääsääntöisesti yritys näkyy verkossa yrityksen omalla nimellään, joko .fi tai .com päätteisenä. Verkkotunnuksen valinnassa on hyvä ottaa huomioon nimen lisäksi myös sen pituus. Yli kymmenen merkin verkkotunnus alkaa olemaan jo aika pitkä. Käytännön vinkkinä suosittelemme kokeilemaan miltä nimen luettelu tuntuu esimerkiksi puhelimitse.
Miten verkkotunnus hankitaan?
Suomessa verkkotunnuksien valvonnasta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto ja ylläpidosta vastaa verkkotunnusvälittäjät. Haluttu verkkotunnus kannattaa tarkistaa samalla kun mietitään yrityksen nimeä. Suomalaisen .fi-verkkotunnuksen saatavuuden voi tarkistaa Traficomilta osoitteessa: Fi-verkkotunnushaku | Traficom . Verkkotunnus hankitaan verkkotunnusten välittäjältä (esim. Domainkeskus tai Hostingpalvelu). Me voimme hoitaa verkkotunnuksen hankinnan ja rekisteröinnin puolestasi.
Mihin tarvitaan nimipalvelua (DNS)?
DNS (Domain Name System) on internetin nimipalvelujärjestelmä, joka muuntaa verkkotunnuksia IP- osoitteiksi. Nimipalvelun ansiosta internetissä voidaan käyttää verkkotunnuksia IP-osoitteiden sijasta. Nimipalvelut kertovat mistä esim. verkkosivut tai sähköpostipalvelut löytyvät. Nimipalveluita hallitsee yleensä verkkotunnuksen välittäjä, jolta verkkotunnus otetaan.
Nimipalveluiden kautta voidaan nykyään vaikuttaa esimerkiksi siihen, että viestit menevät paremmin perille ja pystyt todistamaan olevasi ihan oikea lähettäjä. Toiseen suuntaan varmistetaan muun muassa. se, että vastaanottamasi viestit ovat juuri siltä lähettäjältä kuin pitääkin.
Miten yrityskäyttöön suunnitellut laitteet eroavat tavallisille kuluttajille suunnatuista laitteista?
Oikeiden työvälineiden valitseminen säästää sekä aikaa että rahaa. Oli sitten kyseessä tietokoneen tai puhelimen hankinta, suosittelemme yrittäjille, että he ottavat käyttöön yrityskäyttöön suunnitellut laitteet. Yrityskäyttöön suunnittelut laitteet ovat jo rungoltaan ja saranoiltaan kestävämpiä laitteita. Ne sisältävät myös paremmat tekniset komponentit, prosessorin ja keskusmuistin.
Yrityskäyttöön tarkoitetuilla laitteille on saatavilla helpommin lisäosia ja laitteilla on yleensä myös huomattavasti pidempi elinkaari, mikä tarkoittaa mm. sitä, että ne saavat tietoturvapäivityksiä pidemmän ajan kuin edullisemmat vaihtoehdot. Hieman kalliimpi laite saattaa itse asiassa pidemmän ajan kuluessa tulla huomattavasti edullisemmaksi.
Yrityksen tietoturva
Tietoturvan huomioiminen kannattaa aloittaa käytössä olevista päätelaitteista. Päätelaitteiden eli tietokoneiden, puhelimien ja tablettien käyttöjärjestelmien tietoturvapäivitykset on hyvä pitää ajan tasalla ja päivityksien asentaminen kannattaa mielellään olla automatisoitu tehtävä. Tietoturvaohjelmiston voi valjastaa hoitamaan tätä tehtävää. Tietoturvaohjelmisto esimerkiksi hälyttää ja toimii (eristää tai kieltää toiminnan) jos päätelaitteella (tietokone, puhelin, tabletti) tapahtuu jotain epäilyttävää, joka luokitellaan haitalliseksi toiminnaksi.
Mihin tallennat yrityksen dokumentit?
Alusta lähtien on hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten asioita kirjataan ja minne dokumentit talletetaan. Tällöin puhutaan tiedostonhallinnasta ja tiedostonhallintajärjestelmistä. Oman koneen kovalevy ei ole turvallisin tallennuspaikka, vaan tiedot on hyvä tallentaa pilveen, jolloin tiedon menettämisen vaara on pienempi.
Huomiothan, että vaikka sinulla olisi käytössä jo pilvipalvelu (Microsoft, Google), se ei automaattisesti tarkoita, että tiedot ovat varmuuskopioituja. Huom. Edellä mainitut toimijat eivät varmuuskopioi tietoja, vaan varmuuskopiointi tulee hoitaa itse joko manuaalisesti tai automaattisesti siihen erikoistuneen palveluntarjoajan toimesta.
Muista verkon turvallisuus myös kotitoimistolla
Sinulla voi olla jo kotona olemassa olevat verkkoyhteydet, mutta yritystä varten suosittelemme käyttämään muusta verkosta eriytettyä nettiyhteyttä (voidaan toteuttaa esim. vierasverkolla) tai käyttämällä kokonaan omaa yhteyttä (5G-modeemi).
Onnea ja menestystä uudelle yrittäjälle!
Jäikö jokin asia mietityttämään? Autamme ja annamme mielelläni hyväksi todettuja vinkkejä, joten otahan meihin yhteyttä!